Menu Zavřeno


Eliška Kubartová

Eliška Kubartová (roz. Poláčková) se zabývá divadelní a performativní kulturou antiky a středověku. Zaměřuje se na výzkum performativních aspektů antické a středověké literatury, plautovskou palliátu, teatralitu císařského Říma (divadelní aspekty naumachií a dalších podívaných, divadelnost císařské moci), na středověká kulturní a divadelní představení (performance nářků Panny Marie, lucemburské rituály moci) a na překlad pro divadlo.

Závěrečné práce – výběr
  • „Rekonstrukce a analýza středověkého dramatického textu Mastičkář, režijně – dramaturgický záměr, jeho realizace a reflexe“, Anna Marie Slobodová, Katedra divadelních studií FF MU, bakalářská práce, rozpracovaná.
  • „Performativita emocionálních komunit a jejich využití ke kompenzaci emocionální frustrace (na příkladu středověké kapituly v období svátků bláznů)“, Aneta Schmidtová, Katedra divadelní vědy FF UK, ročníková práce, 2021.
  • „Problematika divácké participace na Velkých Dionýsiích“, Eliška Zárecká, Katedra divadelních studií FF MU, bakalářská práce, 2021.
  • „Jak si hrají poutníci: Ludičnost svatojakubské cesty“, Michaela Bartošková, Katedra divadelní vědy FF UK, bakalářská práce, 2019.
  • „Teatralita translací relikvií mučedníků ve středověku“, Eva Gabryšová, Katedra divadelních studií FF MU, bakalářská práce, 2019.
  • „Obraz neronské doby v díle Stephena Phillipse“, Kateřina Justychová, Ústav klasických studií FF MU, magisterská práce, 2019.
  • „Listy heroin aneb Šest antických hrdinek pro současné jeviště“, Eliška Šolcová, Katedra divadelní vědy FF UK, bakalářská práce, 2018.
  • „Režijně-herecká estetika Franka Castorfa. Performativní prvky v představení inscenace Bratři Karamazovi“, Lukáš Černý, Katedra divadelní vědy FF UK, ročníková práce, 2018.
  • „Theatricality of Naumachiae“, Lucía Steltenpohlová, Katedra divadelních a filmových studií FF MU, bakalářská práce, 2018.
Publikace – výběr
  • KUBARTOVÁ, Eliška. Medieval Laments of the Virgin Mary: text, music, performance and genre liminality, ARC Humanities Press, předpokládaný termín vydání 2022.
  • BERNÁTEK, Martin, Eliška KUBARTOVÁ. Teatrologie jako performatika, in Terény performance, edd. Alice Koubová, Eliška Kubartová, Praha: NAMU, 2022.
  • KUBARTOVÁ, Eliška. Performativita jako metodologický nástroj zkoumání středověku, in Terény performance, edd. Alice Koubová, Eliška Kubartová, Praha: NAMU, v tisku.
  • POLÁČKOVÁ, Eliška. Verbum caro factum est. Performativita bohemikální literatury 14. století pohledem divadelní vědy, Praha: Filosofia, 2019, 476 s.
  • URBANOVÁ, Daniela, Eliška POLÁČKOVÁ, Tomáš WEISSAR, Radek ČERNOCH. Curculio aneb Darmojed [překlad], Praha: JKF, 2019, 286 s.
  • KLÍPA, Jan, Eliška POLÁČKOVÁ. Tabulae cum portis, vela, cortinae and sudaria. Remarks on the liminal zones in the liturgical and para-liturgical contexts in the Late Middle Ages, Convivium, Supplementum (2019): 112–133.
  • POLÁČKOVÁ, Eliška. A Prince, or a Pauper? Staging Noble Lineage in the Coronation Order of Emperor Charles IV., European Medieval Drama 22 (2018): 149–169.
  • POLÁČKOVÁ, Eliška. Několik poznámek k teatralitě (českého) středověku, Theatralia 21, č. 1 (2018): 53–70.
  • POLÁČKOVÁ, Eliška. Dvojí tvář středověkého herce, Živá historie, 2016, 51–53.
  • POLÁČKOVÁ, Eliška. Římské divadlo v době císařské aneb Jeden den filozofa Senecy, in Seneca: Faidra, Brno: Městské divadlo Brno, 2012, 71–84.